Wiadomości

Facebook Twitter Drukuj E-mail

Utworzono: środa, 07, grudzień 2011 01:34

Dawca.pl - kampania społeczna stworzona przez studentów z Trójmiasta, promująca świadome dawstwo narządów, szpiku i krwi - wygrała pierwszą europejską edycję konkursu Discover e-volunteering.

Portal internetowy Dawca.pl założyli ponad trzy lata temu studenci medycyny i zdrowia publicznego Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i innych kierunków Uniwersytetu Gdańskiego. Cel - promowanie transplantologii wśród internautów przez dostarczanie im rzetelnej wiedzy z tej dziedziny, przedstawianie
historii osób po przeszczepach, szkolenia internetowe czy możliwość wypełnienia oświadczenia woli przez internet.

- Historia kampanii świadomego dawstwa narządów Dawca.pl sięga roku 2002 - opowiada "Gazecie" Paweł Klikowicz, student zdrowia publicznego GUM, współtwórca portalu. - Wtedy kilku lekarzy Akademii Medycznej w Gdańsku zaangażowało się w obalanie mitów na temat transplantologii. Wtedy też narodziła się idea, aby osoby chętne do oddania narządów tatuowały sobie na ramieniu znak nieskończoności. Akcja niestety upadła, ale trzy lata temu ideę dawstwa podjęło Polskie Towarzystwo Programów Zdrowotnych. Tyle że teraz o transplantologii mówią młodzi ludzie swoim rówieśnikom. Czyli my.

Strona internetowa to jedna z odsłon kampanii społecznej prowadzonej przez twórców Dawcy.pl, studenci angażują się też w prowadzanie akcji w realu, np. pierwsze w Polsce promowanie przeszczepów przez malowanie graffiti na murach otaczających GUM.

Konkurs Discover e-volunteering to pierwsza i jedyna w Europie inicjatywa, która szuka i nagradza pomysły skutecznego wolontariatu w internecie. W tym roku międzynarodowe jury oceniało 81 projektów z 19 państw. Wśród nich były m.in. strony, na których eksperci dzielili się bezpłatnie wiedzą i kompetencjami z zakresu prawa, medycyny, fora wirtualne dla samotnych mam.

- Międzynarodowa kapituła, w skład której weszli m.in. eurodeputowana Róża Thun czy Martijn Pakker, dyrektor European Volunteer Centre, wybrali 12 finalistów - mówi Patrycja Rokicka, koordynator projektu e-wolontariat w Polsce. - Potem głosowali internauci z całego świata, przez trzy tygodnie oddali ponad 18 tys. głosów, jak się okazało, najwięcej na polski projekt Dawca.pl. Do twórców powędrowały nagrody o łącznej wysokości 6 tys. euro na dalszy rozwój e-wolontariatu.

Gdańszczanie zamierzają wykorzystać 3 tys. euro na udoskonalenie swojej strony i nowe projekty akcji promujących świadome dawstwo.

Źródło: Gazeta.pl Trójmiasto

{gallery}fotki_newsy/2011dawcaev{/gallery}